Skapa ett enhetligt flöde

Vad vill vi berätta?

När vi fotograferar åt vår egna eller andras sociala medier kan vi antingen om vi jagar likes, försäljning eller bara skapa en känsla försöka bena ut vad det är vi vill förmedla. Att hålla sig till ungefär 4 ämnen eller teman är fördelaktigt. Det finns enkla knep, tips och verktyg för att skapa ett enhetligt innehåll. Genom att vara noga med sina val av färgtoner, filter och uppdateringar kan man förmedla olika uttryck och känslor med sina bilder. Kalla färger som blått och vitt kan ge en helt annan känsla än varma färger så som rött eller gult. När du bestämt vad du vill förmedla kan du genom filter eller bildredigerings appar skapa ett mer tydligt och enhetligt flöde. Vad vill du att dina följare ska känna/göra/tycka/veta när de ser dina bilder? Du vill inte publicera innehåll bara för att få något publicerat. Se till att det följer dina utsatta mål med dina sociala kanaler.

Hur och när ska jag publicera?

Det är bra att ha ett tydligt publiceringsschema när man arbetar med sociala medier. Om följare förväntar sig en ny bild att gilla minst en gång i veckan, en gång per dag eller en gång i månaden ska den finnas där. Även om du måste gå tillbaka och redigera i efterhand. Att kontinuerligt och konsekvent uppdatera med samma grafiska profil ger en enhetlighet som får just dig att sticka ut på sociala medier. Tänk på att alltid gå tillbaka till syftet med dina publiceringar för att se allt ligger i linje med vad du vill förmedla. Detta kommer hjälpa dig lyckas i sociala medier och du blir en bättre bildredigerare på köpet! Var även noga med att ta med eventuell feedback i kommentarsfältet när det är dags för din nästa publicering. Var inte heller rädd att ta bort något du inte tycker passar in eller som sticker ut i dina flöden. Gör om gör rätt!

Bookmark the permalink.